Kortgeleden kopte Metro dat jongeren de kosten van een uitvaart behoorlijk onderschatten. Dat is op zich niet verrassend, aangezien de kosten voor verwerking van een stukje biologisch afbreekbaar afval met emotionele waarde natuurlijk bizar hoog zijn.
Hoewel een uitvaart uiteindelijk voor iedereen op het programma staat, lijkt het – als de laatste stuiptrekkingen van de puberteit nog na razen – wel een behoorlijke ver-van-je-bed-show. ‘Jongeren’ tussen de 18 en 34 jaar oud houden zich er om die reden dan ook nauwelijks mee bezig, blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl. Ze sluiten geen uitvaartverzekering af en beseffen niet dat uitvaartkosten kunnen oplopen tot 11.000 euro.
Gevolg hiervan is dat u op sociale media regelmatig struikelt over tranentrekkende verhalen van onverwacht overleden on(der)verzekerden, wiens verdrietige jonge gezin wél het allermooiste afscheid wordt gegund, waarna u wordt verwezen naar de in allerijl opgerichte GoFundMe-pagina om een bijdrage te leveren. Zo wordt gebrekkige voorbereiding ineens een maatschappelijk probleem.
Volgens het onderzoek heeft zeventig procent van de respondenten nog niet over hun definitieve afscheid nagedacht of doet men het af met de aanname dat de kosten wel door de nabestaanden worden opgehoest. Zesentwintig procent van de ondervraagden heeft wel een uitvaartverzekering, maar met een (te) lage dekking. 55+’ers schatten hun kosten realistischer in en van hen heeft ook drieënzestig procent een uitvaartverzekering of een spaarrekening die voorziet in de verwachte kosten. Voor erfgenamen wordt het overigens wel weer ingewikkeld als de ouders overlijden en het geld ‘in de stenen zit’. Die uitvaart moet immers direct bekostigd worden en voordat die stenen zichzelf uitbetalen ben je in het gunstigste geval maanden verder.
Wat niet helpt in het temperen van de kosten is dat voor alomtegenwoordige ‘rondingen’ bredere kisten moeten worden ingezet en dat de Arbowet ook meer dragers vereist. Dit zou tot motivatie kunnen dienen om op de zwarte markt wat Ozempic te bestellen uw leefstijl nog eens onder de loep te nemen.
Aangezien de met vliegschaamte belaste Gen-Z zich ongetwijfeld ook voor de laatste reis zal generen, is er in plaats van een reguliere – toch wel vervuilende – kist ook een ‘levende kist’ te krijgen, waarbij het lichaam wordt ‘gecomposteerd’ en voedingsbodem vormt voor nieuw leven. Duur… doch -zaam!
Hoewel het op mij in deze tijd van studieschulden en Klarna-problematiek juist heel verantwoordelijk overkomt, als iemand onvoorziene kosten tijdelijk vooruitschuift, teneinde in financiële middelen te voorzien, lijkt de overheid dit soort initiatieven vooralsnog niet te omarmen…

Ophelderingen:
Titel: Is er koffie na de dood? Eén van de spraakmakendste uitvaartreclamecampagnes ooit uit 1993 die direct leidde tot 350 klachten bij en een verbod van de reclamecodecommissie. Er ontbrandde een brede maatschappelijke discussie. En dat zonder sociale media. Bron.


Laat een reactie achter op Nicole Orriëns Reactie annuleren