Moest u vroeger nog de deur uit voor elk wissewasje en was het aanbod beperkt? Tegenwoordig zijn vele diensten genegen u te assisteren bij alles wat u blieft. U sluit een abonnementje af, maakt periodiek een vast bedrag over en zonder dat u er nog over na hoeft te denken wordt een en ander voor u geregeld. Gemak dient de mens.
Zo zorgt Ziggo ervoor dat u voor zo’n zeventig euro per maand thuis kunt bellen, TV-kijken en internetten. Voor dit eigenlijk-best-pittige bedrag heeft u feitelijk nog niets bijzonders. Geen hoogdravende snelheden, geen intercontinentale gesprekken, karig zenderpakketje… maar toch: bijna elk huishouden heeft het.
Wilt u een dagje weg, dan staat de partner van Ziggo – Vodafone – direct voor u klaar, zodat u ook aan de andere kant van de voordeur kunt genieten van bereikbaarheid voor en verbinding met uw medemens. U betaalt daarvoor zo’n €15 en daarmee kunt u zonder problemen ál uw vrienden spreken, appen en volgen op social media.
Als u uw amices even zat bent, kunt u zich terugtrekken onder het genot van wat muziek. Helaas komt u dan tot de ontdekking dat uw bejaarde discman in combinatie met uw kostbare CD-verzameling niet heel handzaam zijn. Geen nood, Spotify, Apple Music, Deezer en Tidal zijn – voor grofweg een tientje per maand – meer dan bereid uw gehoor te beschadigen middels hun uitgebreide online muziekcollectie.
Boekenwormen kunnen voor optimale keuzestress hun lol op in de digitale bieb van Kobo. Zeshonderdduizend schrijfsels voor een kleine dertien euro per maand. En ze ruiken niet eens muf!
Omdat u soms ook iets nuttigs moet doen en bijvoorbeeld strijken niet risicoloos kan worden gecombineerd met een spannende thriller, is een luisterboek het perfecte alternatief. Dertig dagen lang persen ze spannende avonturen, biografieën, fictie en non-fictie door uw trommelvliezen voor maar twaalf euro per maand 30 dagen.
De boomers onder u kunnen zich vast nog herinneren hoe het hele gezin aan de buis gekluisterd zat op zaterdagavond, alwaar via Nederland 1 óf 2 de gezelligheid uw huiskamer in werd gebeeldbuisd.
Anno 2021 zijn we eerst minstens een halve avond kwijt aan zappen tussen honderdvijftig verschillende zenders, waar uiteraard niet écht iets leuks op is. Dus bent u op advies van uw medemens Netflix-series gaan bingen voor minstens acht euro per maand om daarna te ontdekken dat uw guilty pleasure Temptation Island op Videoland gestreamd wordt à €8,99 per maand. Aangezien uw DVD-speler allang het loodje heeft gelegd, maar u uw grut geen Disney-klassiekers wilt onthouden gaat u ook een maandelijkse verplichting aan met DisneyPlus voor zesnegenennegentig, waarna een krappe drie euro voor Amazon Prime natuurlijk geen drempel meer is.
Een groot voordeel van moderne televisie, is dat u het even kunt pauzeren als de bezorgdienst van uw supermarkt voor de deur staat. Voor een acceptabele periodieke bijdrage brengen zij immers elke week uw natje en droogje tot in de keuken aan de voordeur*.
Maar met alle eerdergenoemde verplichtingen heeft u natuurlijk helemaal geen tijd meer om na te denken wat u uw gezin elke avond moet voorschotelen en welke ingrediënten daarmee gemoeid zijn. Hoeft ook niet! Hello Fresh staat voor u klaar, samen met vriendin Marley Spoon, neef Dinnerly, oom Ekomenu, buurvrouw Familiebox en hippe tante Vegan Box… Tot op de gram nauwkeurig afgewogen porties waarmee je simpel doch verrassend kunt koken en nooit meer om inspiratie verlegen zit. Drie maaltijden met z’n viertjes voor ‘maar’ zo’n zes tientjes per week.
Als de vrachtwagen net de straat uit is gereden, u de koelkast weer gevuld heeft en staat te popelen om weer verder te TV’en, komt u erachter dat u vergeten bent iets te snoepen te bestellen, omdat eerder die week de weegschaal niet aardig deed. Geen nood! Abonnementje op Hello Choco verzekert u van een maandelijkse zending cacao op de deurmat. Eerlijk en wel voor maar zo’n twintig euro per maand, óf bij een échte vreetkick: € 24.
Al die huiselijke gezelligheid is natuurlijk niet compleet zonder een bossie blommekes, waar Bloomon u graag assisteert voor zo’n vijfentwintig euro per keer.
Als u ten slotte zelf ook welriekend door het leven wenst te gaan, dan is er nog Parfumado die u voor slechts een schamele 15 euro per maand maandelijks onderdompelt in een nieuw eau’tje.
Bovenstaand is slechts een fractie van de aangeboden abonnementsdiensten. U kunt het zo gek niet bedenken of iemand is bereid het voor u te regelen. Ongetwijfeld heeft u van één of meerdere van bovenstaande diensten weleens gehoord, of maakt u er gebruik van. Om internet in huis kunt u natuurlijk niet meer heen en smartphones zijn meer regel dan uitzondering. Boodschappenbezorging was nog een tijdje wat elitair, totdat Corona losbarstte en er geen bezorgmoment meer te reserveren was tot in de verre toekomst. Netflix hier, Spotify daar, tientje hier, vijfje daar. Allemaal bíjna gratis, maar samen goed om een flinke deuk te slaan in een modaal salaris.
Ten slotte is een kleine drie miljoen mensen lid van de Postcodeloterij. Voor een schamele dertien euro per maand kauwen ze zich wezenloos op Ben&Jerry’s, ontbijtkoek en Tony Chocolonely in de ijdele hoop zich op een dag met slechts een “ding dong – GOEOEOEOEOEOEOEDENAVOND.” alle eerdergenoemde diensten te kunnen veroorloven.
Om u niet verder op kosten te jagen, maar toch met m’n tijd mee te gaan, bied ik u graag een abonnementje aan op dit blog. Gratis, geen reclame en ik verkoop ook niks anders dan onzin. Heel verfrissend eigenlijk, in deze tijd.
Ja, je kunt inderdaad op de gekste dingen een abonnement nemen tegenwoordig. Ik probeer zoveel mogelijk abonnementloos door het leven te gaan.