Ik en vele anderen met mij beschouwen het kopen van een begeerd product in een stenen winkel als het summum1 van consumeren. Zorgvuldig beoordelen, vergelijken, weloverwogen kiezen, opgetogen naar de kassa alwaar u er een mooi tasje omheen krijgt en dan fluitend naar buiten met uw nieuwe aanwinst, bungelend aan uw hand.
Maar anno 2022 is het natuurlijk een utopie dat u alles maar in uw eigen buurt kunt krijgen. In zo’n sténen winkel. Want veel winkels zijn weg uit kleinere plaatsen, hebben geen uitgebreide voorraad meer of bestaan zelfs helemaal niet meer. Dan moet u uitwijken naar het online winkelen.
Was dat een paar jaar geleden nog een schimmig concept waarbij u maar hoopte dat u het met uw zuurverdiende geld bestelde hebbeding ook daadwerkelijk van de postbode zou krijgen, is het tegenwoordig een gemakshandeling die door iedereen en z’n moeder is omarmt.
Veel grote online winkels hebben een keurmerk, huisregels, goede service en als u geluk heeft ook nog een ‘achteraf betalen’ tool, zodat u pas over de brug hoeft te komen als u uw pareltje daadwerkelijk in handen heeft.
Waar u, zodra u op de knop ‘bestellen’ heeft gedrukt, natuurlijk razend benieuwd naar bent, is wannéér uw pakketje daadwerkelijk in uw bezit komt. Gelukkig is dat proces tegenwoordig ook uitmuntend ingeregeld. Ik geef u een verslagje van een gemiddelde2 levering.
E-mail Winkel: “Bedankt voor uw bestelling!“
E-mail Winkel: “Uw bestelling is ingepakt.”
E-mail Winkel: “Uw pakket is overgedragen aan de vervoerder.”
E-mail Vervoerder: “Uw pakket is aangemeld, maar nog niet door ons ontvangen.”
E-mail Vervoerder: “Uw pakket is door ons in ontvangst genomen en gepland voor levering.”
E-mail Winkel: “De vervoerder heeft gemeld dat uw pakket is gepland voor levering.”
Nieuwsbrief Winkel – terwijl je het vinkje voor nieuwsbrief nadrukkelijk níet had geplaatst
E-mail Winkel: “Het spijt ons dat u zich heeft afgemeld voor de nieuwsbrief.”
E-mail Vervoerder: “Morgen tussen 12.00 en 14.00 uur komen wij uw pakket bezorgen.”
E-mail Winkel: “De vervoerder meldt ons dat zij uw pakket morgen tussen 12.00 en 14.00 uur zullen bezorgen.”
E-mail Vervoerder: “Vandaag tussen 12.02 en 13.58 uur komen wij uw pakket bezorgen.”
E-mail Winkel: “De vervoerder meldt ons dat zij uw pakket vandaag tussen 12.02 en 13.58 uur komen bezorgen.”
E-mail Vervoerder: “Uw pakket is bezorgd.”
<terwijl u de doos nog in uw hand heeft en net de voordeur sluit>
E-mail Winkel: “De vervoerder heeft uw pakket bezorgd.”
<zelfde doos, zelfde hand, zelfde voordeur>
E-mail Winkel: “Wij horen graag of ons product u bevalt.”
<terwijl u het eerste hoekje van het plakband om de doos pas net heeft losgepeuterd heeft>
E-mail Winkel: “Herinnering: wij ontvangen graag nog een review van u. ”
<terwijl u uw nieuwe trui nog over uw hoofd aan het worstelen bent>
Stel dat u in drukke tijden genoodzaakt bent om meerdere zaken tegelijk te bestellen bij verschillende aanbieders, dan kunt u bovenstaande vermenigvuldigen met evenzoveel geplaatste orders. U ziet door de binaire bomen het e-bos niet meer!
Ik overweeg om mijn orders voortaan handmatig te monitoren. Misschien kan ik daar een handig schrijfblok voor bestellen…

1: Dit geldt uiteraard niet voor de wekelijkse supermarktronde. Als ervaren semi-huisvrouw bestel ik deze routinematig in de app(ie) van onze plaatselijke grootgrutter en brengen zij deze elke week trouw tot ín de keuken3 aan de voordeur.
2: In dit geval van onze lieve vrienden van col.bom
3: kut-corona
Tuurlijk kan ik minder consumeren, de economie is toch al vergald en we moeten met z’n allen niet meewerken aan dat kapitalistische gedoe. Maar íemand moet over bovengenoemde waanzin aan voortgangsberichtgeving kunnen schrijven en ik offer me graag op voor de mensheid.
Reacties
Nog geen reacties